De drang naar perfectie zorgt voor ongelukkige medewerkers

 In Columns

De drang naar perfectie zorgt voor ongelukkige medewerkers

Als je ooit op sollicitatiegesprek bent geweest, is de kans groot dat er gevraagd is naar je slechte, of minder positieve, eigenschappen. Veel mensen benoemen perfectionisme hier als hun slechtste eigenschap. Hoewel dit vaak benoemd wordt als manier om te laten zien dat je op details let en graag goed werk aflevert, is volgens Hans van Westen, directeur van Gradus, perfectionisme zeker geen positief fenomeen. In veel gevallen staat het ontwikkeling in de weg en kan het zelfs de vijand zijn van goed worden of zijn in je werk.

Hoewel perfectionisme vaak geassocieerd wordt met het hoogst haalbare en ervoor zorgen dat er geen fouten worden gemaakt, gebeurt er in de praktijk vaak het tegenovergestelde, zegt Hans van Westen. “Het is niet mogelijk om het perfecte te behalen. Niet in de producten die je maakt, niet in de service die je verleent en ook niet in de baan die je zoekt. Daarom worden mensen in hun zoektocht naar perfectie vaak teleurgesteld.”

De zoektocht naar perfectionisme is eindeloos en levert weinig op
“Je ziet vaak mensen die op zoek zijn naar de perfecte baan”, vertelt Hans. “Maar zelfs als ze de baan hebben gevonden die op papier perfect lijkt, blijkt die baan in de praktijk niet aan de hoge verwachtingen te voldoen. Regelmatig blijven deze mensen dan eindeloos zoeken naar die baan en veel wisselen van werk. Uiteindelijk haal je hiermee niet het optimale uit je carrière.”

Naast dat het voor medewerkers enorm frustrerend is steeds hoge verwachtingen te hebben, en vervolgens teleurgesteld te worden, belemmert het ook de vooruitgang die mensen kunnen maken. Steeds als ze niet vinden wat ze zoeken, gaan ze op zoek naar iets anders of iets nieuws. Omdat je telkens opnieuw moet beginnen, heb je niet de kans je te ontwikkelen in je vak of binnen je organisatie.

Iedere dag een beetje beter
Voor loopbaancoaches en HR-professionals is het een uitdaging om deze groep mensen te begeleiden en te coachen. Want hoe zorg je ervoor dat mensen die hoge verwachtingen hebben, en waar alleen perfectie goed genoeg is, werkgeluk ervaren in een imperfecte wereld? Hans denkt dat je moet starten met het bijstellen van je verwachtingen: “Barack Obama was 8 jaar lang de president van de Verenigde Staten. Het hoogste wat je kunt behalen. Toch kon hij niet alle problemen oplossen. Dat is volgens Obama ook zijn grootste les. Dat het niet altijd mogelijk is om dingen op te lossen, maar je wel altijd kan proberen iedere dag een beetje beter te maken. Dat zou voor ons ook de insteek moeten zijn.”

Je krijgt het inzicht dat wat je vandaag doet, een stukje mooier, beter of zinvoller is dan wat je gisteren deed

Het is al eervol en zinvol om dingen beter te maken dan ze de dag ervoor waren. Als je ergens nieuw start, of geswitched bent van baan, helpt het om je verwachtingen bij te stellen en vanuit de lagere verwachtingen het iedere dag beter te maken. Het effect hiervan is dat je de schoonheid van je eigen werk in gaat zien. Je krijgt het inzicht dat wat je vandaag doet, een stukje mooier, beter of zinvoller is dan wat je gisteren deed. Volgens filosoof Alain de Botton is dat ook de beste manier om je loopbaan op te bouwen. Vanuit je startpositie bouw je iedere dag stukje voor stukje aan je carrière. Zo maak je hier een lopend en voldoeninggevend proces van.

Verbeter je werk, begin bij jezelf
Volgens Hans betekent dit niet dat we perfectie volledig overboord moeten gooien. “Het is vooral belangrijk dat we perfectie terugbrengen naar gezonde proporties. Het is hierin ook relevant om te realiseren dat de wereld nou eenmaal imperfect is en dat we dat niet kunnen veranderen. Dit zorgt ervoor dat je tevreden bent met het behaalde resultaat. Dat je goed bent in je werk, jezelf of anderen hebt geholpen en steeds een klein stapje vooruit maakt.”

Het is vooral belangrijk dat we perfectie terugbrengen naar gezonde proporties

Voor HR-professionals en loopbaancoaches betekent dit ook dat de kijk op hun werk anders moet zijn. Vaak is loopbaanbegeleiding gericht op het initiëren en doorvoeren van verandering, maar het interessante stuk ligt eigenlijk bij het mooier maken van werk. Dat medewerkers werkgeluk ervaren door realistische verwachtingen en voldoening halen uit de kleine stapjes die iedere dag, week of maand gemaakt worden. Waar loopbaancoaches vaak pas worden ingeschakeld als het mis gaat, zouden ze in eerdere stadia al ingezet moeten worden. Dit met als uitgangspunt: Verbeter je werk, begin bij jezelf.

Hans van Westen

Recent Posts